Vi vil gerne tage imod flygtningebørn fra Moira

Sammen med SF og Enhedslisten har Radikale Venstre i Halsnæs sendt følgende åbne brev til Udlændinge- og Integrationsministeren - og fået brevet trykt i Frederiksborg Amts Avis den 23.10.20.

Flygtningebørnene i Moira-lejren

Siden flygtningekrisen i 2015 har flygtningelejrene i Grækenland på de græske øer og langs den græsk/tyrkiske grænse været overfyldte.

Det udgør en humanitær krise, som fortsat udvikler sig, og flygtningene i lejrene lever under meget svære forhold.

Det er samtidig en situation, som forværres yderligere af Covid-19 krisen. Blandt flygtningene er en stor gruppe børn, og de udgør en særligt sårbar gruppe.

Det har fået flere europæiske byer til at påpege de vanskelige forhold i de græske flygtningelejre gennem initiativet ”Eurocities Solidarity Cities Initiative”. Heri udtrykkes byernes bekymring for den humanitære krise, og byerne har sammen henvendt sig til EU den 22. april 2020 med et ønske om samarbejde med nationale og europæiske myndigheder for at kunne tilbyde de uledsagede børn en bedre tilværelse.

Radikale Venstre, Enhedslisten og SF i Halsnæs  støtter initiativet og retter hermed en åben henvendelse udlændinge- og integrationsministeren derom.

Vi ser med stor alvor på den humanitære krise og situationen i flygtningelejrene i Grækenland. Spørgsmålet om Danmarks modtagelse af uledsagede flygtningebørn er regeringens og Folketingets ansvarsområde, og hjælpen til flygtningene skal fortsat foregå via allerede etablerede internationale og nationale kanaler og systemer.

Såfremt Folketinget beslutter, at Danmark skal modtage uledsagede børn fra flygtningelejrene i Grækenland, vil vi tilbyde at tage imod og forpligte os til at hjælpe disse børn inden for de af Udlændingestyrelsens fastsatte kvote.

Radikale Venstre i Halsnæs, ved formand Jesper Kirkebye Andersen

Enhedslisten i Halsnæs, ved kontaktperson Per Heiselberg