Vi skal have minimumsnormeringer

Det er nu at valgløfterne om bedre normeringer i vores daginstitutioner skal stå sin prøve. Det nu at økonomiaftalerne mellem staten og kommunerne forhandles. Det er nu at virkeligheden møder valgløfterne.

Radikale Venstre holder fast i, at der skal indføres minimumsnormeringer i kommunerne. Det skal dog ske så kommunerne selv kan prioritere hvor ansættelserne skal ske. Men det skal ske. Og det skal ikke ske ved at kommunerne selv skal finde midlerne. Staten må investere i vores børn. Det betaler sig nemligt.

Der er masser af beviser på, at bedre normeringer er godt for vores børn. Dion Sommer, professor i udviklingspsykologi forklarer det meget tydeligt. Tilstrækkelige normeringer giver bedre kvalitet i voksen-barn samspillet. Det giver mindre straf og negativ opdragelse. Barnet er mere trygt. Det giver bedre kognitiv og sproglig udvikling. Der er færre adfærdsproblemer og mindre angst og utryghed, Barnet har færre stresshormoner i kroppen og konflikterne børn imellem bliver færre. Og så bliver børnene mere skoleparate.

Der er med andre ord, ikke andet at gøre end at få normeringerne op i vores daginstitutioner i kommune. Det giver mening og det er en rigtig god investering i vores allesammens fremtid.

Radikale Venstre i Halsnæs skubber på vores folketingsmedlemmer og vores opfordring er, at alle andre partier her i Halsnæs også tager fat på opgaven med at få folketinget til at rette op på mange års nedprioritering af børneområdet.

Debatindlægget er bragt i Frederiksborg Amts Avis den 20. august 2019 og er forfattet af Morten Lorenzen