Vi er på vej - men langt fra målet

Skoleaftalen er en rigtig god start, og tak for at der kom fokus på den i Halsnæs Kommune.

Det var også på tide, for politikerne har alt for længe syltet skolerne i kommunen.

Desværre fokuserer den netop indgåede skoleaftale mest på ledelse, matrikler og bestyrelser.

Den virkelige udfordring med manglende trivsel blandt lærerne, de alt for mange undervisningstimer (konfrontations-timer) den manglende faglige dækning og de høje klassekvotienter er slet ikke berørt.

Der skal endnu mere fokus på skoleområdet – og der skal fokus på det vigtigste i skolerne, nemlig lærerne. Det nytter ikke at ordne alt det udenoms, hvis ikke fundamentet, altså lærerne får bedre forhold, bedre efteruddannelse, færre elever i klasserne – ja, generelt bedre forhold.

Undervisningsministeriet har netop offentliggjort de gennemsnitlige afgangskarakterer for alle landets kommuner – og Halsnæs Kommune ligger igen helt i bund, som nr 89 ud af 98 kommuner med et gennemsnit på 6,2 – og vi er suverænt den dårligste i nordsjælland og blandt de kommuner vi normalt sammenligner os med.

Det kan og skal vi gøre bedre. Radikale Venstre i Halsnæs vil fokuserer på børn, unge og uddannelse.

Det er vores vigtigste opgave i kommunen og vi skal turde sætte højere mål og skabe bedre resultater. Det handler ikke kun om karakterer, men også om at sikre vores skoleelever får sociale, kreative og praktiske kompetencer – det skylder vi vores unge mennesker – vores børn, vores fremtid.

Klippet fra Frederiksborg Amts Avis, 19 april 2017