Skolens Venner starter op i Halsnæs

Frivillige skal give Folkeskolerne i Halsnæs en hjælpende hånd.

Skolens Venner er en landsdækkende forening for frivillige, der giver en hånd med i skolen. Siden 2013 har foreningen arbejdet med frivillighed i skolen og er idag repræsenteret i 11 kommuner, på 36 skoler med 125 aktive skolevenner.

Her i det nye år starter Skolens Venner op med en lokalafdeling i Halsnæs. Initiativtager, Morten Lorenzen ser det som en rigtig god mulighed for at få engageret lokale borgere, der gerne vil gøre en forskel med at være frivillig i en skoleklasse, i en af kommunens Folkeskoler.

“Vi kan se, at en skoleven skaber en positiv relation og kommer med ro, tid og overskud ind i en klasse. Læreren får en tilstedeværende voksen, som efter lærerens retningslinjer kan hjælpe den enkelte elev og være med til at skabe en positiv oplevelse af skoletimen”, siger Morten Lorenzen, som til daglig bor i Liseleje og er gift med skolelærer og gallerist, Anne-Mette Lorenzen.

Danmarks Lærerforening støtter Skolens Venner, og Formanden for Gribskov-Halsnæs Lærerkreds, Michael Bie Andersen er begejstret for initiativet - “Frivillighed i folkeskolen er et relativt nyt begreb i Danmark og vi er rigtig glade for at samarbejdet mellem skolen og foreningen Skolens Venner foregår i struktureret form med alle skolens parter. Eventuelle gråzoner og uklarheder bliver klaret i samarbejdets ånd”.

Det frivillige arbejde er et supplement til det pædagogiske arbejde på skolen. Skolevennernes rolle er, at hjælpe eleverne under lærerens vejledning. Som skoleven bliver man også skolens ambassadør i det lokale området.

Der afholdes informationsmøde om Skolens Venner den 29. januar 2020, kl. 15-17, hvorefter den stiftende generalforsamling afholdes. Det sker på Frivilligecenter Halsnæs (Skjoldborg), Valseværksstræde 5 A i Frederiksværk.

Er du interesseret i at høre mere om Skolens Venner i Halsnæs, så check Facebooksiden, skolensvennerihalsnaes, hjemmesiden www.skolensvenner.dk eller ring til Morten Lorenzen på 20260138