Radikale Venstre i Halsnæs

Radiale vil øremærke råderum

Artikel i Frederiksborg Amts Avis, 25/9 - skrevet af Morten Lorenzen, spidskandidat for Radikale Venstre i Halsnæs

I budgetforhandlingerne handler det om at få den rigtige fordeling af det samlede budget på mere end 2000 millioner kroner. Men derudover handler det også om at sætte en retning og vise prioriteringer.

Skole området er prioriteret med det nye skoleforlig, men børne området er fortsat ikke kommet ordentlig på dagsordenen og er ikke et fokus område. Der er ikke penge til området, råber flertallet i byrådet i kor.

Men alle taler om, at Danmark er på vej frem. Arbejdsløsheden er hastig på vej ned, vores bnp tal stiger markant og hjulene kører generelt hurtigere og bedre.

Det må betyde, at der højst sandsynligt bliver et bedre råderum det kommende år på de kommunale finanser. Også mere end der allerede er kalkuleret ind i budgettet.

Radikale Venstre foreslår, at et samlet byråd beslutter, at dette ekstra råderum bliver øremærket til bedre normeringer i daginstitutionerne. Området har været udsultet i årevis, og vi har et af landets laveste normeringstal i vores vuggestuer og børnehaver.

Det vil være et godt, og et helt nødvendigt, signal til forældre og medarbejdere. Halsnæs kommune skal og vil prioritere børne området og sikre bedre normeringer. Og med det opsving vi er på vej ind i, vil der utvivlsomt være flere midler til rådighed allerede i 2018. Så vis nu lederskab og tag imod Radikale Venstre ´s forslag - det er helt gratis.