Kultur og Foreningsliv

• Vi ønsker et mangfoldigt og alsidigt kulturliv, som udfordrer vores måder at tænke på, fremmer kreativiteten hos den enkelte og i samfundet og styrker den demokratiske sammenhængskraft i samfundet.
  • I Halsnæs Kommune findes et betragteligt antal fastboende kunstnere og kunsthåndværkere, som har valgt at udøve deres kreativitet netop her. Kreativitet er afgørende for vækst i fremtidens samfund, og vi ønsker at skabe så gode betingelser for dette som muligt, Kultur, kunst og kreativitet skal inddrages i alle aspekter af kommunens liv.
  • Radikale Venstre arbejder for, at kulturen får gode betingelser. Derfor er vi tilhængere af offentlig støtte til kulturlivet. Og vi vil arbejde for, at der sikres stabile vilkår for kommunens kultur- og foreningsliv.
  • Samtidig skal vi blive bedre til at dele vores erfaring og viden med hinanden og med resten af verden. Folkeoplysningen skal have gode rammer, så de er i stand til at tage tidens udfordringer op.
  • Vi ønsker, at der gennem foreningslivet skabes et klima af åbenhed, kvalitet og samarbejde, og at alle kan få en chance for personlig og social vækst og udvikling.
  • Idrætten skal fortsat spille en væsentlig rolle i alle borgeres tilværelse fra børnene er ganske små og til de ældste årgange.
  • Vi skal have etableret tidssvarende idrætsanlæg og idrætsfaciliteter, der kan skabe rammerne for idrætten.
  • Vi ønsker, at der sker en udvikling og tydeliggørelse af samarbejdet mellem skolerne og sports- og idrætsforeningerne i kommunen, så eleverne får større muligheder for at indleve fysisk udfoldelse i skolelivet. Det skaber fællesskab.
  • Vi ønsker, at kommunens kulturinstitutioner udvikles og prioriteres, og at deres vidt forskellige identiteter synliggøres.
  • Vi ønsker at bevare og udvide puljemidler til nye kulturelle tiltag fra foreninger, grupper og ildsjæle.
  • Vi ønsker, at frivilligt arbejde understøttes og gives muligheder for udfoldelse.
  • Vi ønsker at understøtte nye kulturelle initiativer, som kan øge mangfoldigheden og være med til at overskride grænser. Det omfatter ikke mindst initiativer fra grupper af unge og af indvandrere.
  • Vi ønsker, at samarbejdet med kommunens venskabsbyer genoptages.