Kommunens brug af konsulenter

Radikale Venstre i Halsnæs har ved flere lejligheder spurgt ind til, om kommunen kan oplyse om hvor mange midler man anvender på eksterne konsulenter.

Det har man indtil videre ikke ville oplyse, udover at der er en række områder, eksempelvis juridisk assistance som kræver ekstern hjælp.

Generelt ved vi, at der i den offentlige sektor er en stigende tendens til, at opgaver bliver løst af konsulenter. Det er ikke nødvendigvis et problem, men det ville være rart hvis der kom en fuld gennemsigtighed i kommunens brug af eksterne konsulenter.

Byrådet i Køge Kommune har som den første kommune i landet besluttet at offentliggøre kommunens konsulentforbrug. Samtidig har man sat sat fokus på om det er muligt at udføre opgaverne internt istedet for at hyre eksterne konsulenter. At løse opgaverne internt giver god mening, ikke kun på grund af økonomien, men også fordi det skaber ejerskab af opgaven og intern viden.

Radikale Venstre i Halsnæs vil opfordre kommunalbestyrelsen til at få kigget på Køge Kommune´s strategi på området for eksterne konsulenter. Det vil helt sikkert skabe mere gennemsigtighed og matche regeringens ønske om at nedbringe brugen af eksterne konsulenter.

Debatindlæg i Frederiksborg Amts Avis, 11. januar 2020.