Ikke alt kan måles

Klippet fra Frederiksborg Amts Avis (30/9). Skrevet af Morten Lorenzen, spidskandidat for Radikale Venstre i Halsnæs.

Udfordringen for vores samfund er, at det der ikke kan måles eller kun vanskeligt lader sig måle, bliver nedprioriteret til fordel for det der kan måles.

Kan livskvalitet måles, kan trivsel måles, kan anstændighed måles, kan livet måles. Nej, og det skal det heller ikke. for det er helt individuelt, for person til person.

Når en forælder afleverer sit barn i børnehaven og er bange for om barnet nu bliver overset på en stue med 2 pædagoger og 30 børn - er det rimeligt, når al erfaring fortæller at børn skal stimuleres, holdes i hånden, støttes og hjælpes.

Vi skal kunne aflevere vores børn til en tryg dag i børnehaven eller vuggestuen. Så er vi også selv trykke. Men vi kan ikke måles pædagogernes arbejde, kun mærke vores børns trivsel og glæde.

Desværre ser vi mange stressede forældre, stressede medarbejdere og stressede børn, som ikke trives i og med en underbemandet børneinstitution.

Når vores poder cykler i skole, skal det være med en glæde og ambition om at lære noget. De skal mødes at engagerede, empatiske og veluddannede lærere, som med deres faglighed sikre at børnene opnår faglige og sociale kompetencer.

De skal helst ikke for ofte møde vikarer, stressede lærere og undervisning hvor fagligheden ikke er i top. Vi kan se at mange børn bliver flyttet over i private tilbud. Skolelærere og skoleledere vælger at arbejde i andre kommuner. Vi kan mærke, at noget er galt.

Radikale Venstre i Halsnæs er fast overbevist om, at vi kan og skal gøre noget for bedre normeringer på børneområdet. Og vores fælles projekt med folkeskolerne, skal opprioriteres så lærerne og skolelederne får respekt og ansvar til at løfte vores folkeskoler i kommunen. De kan og skal - og Radikale Venstre vil.