Radikale Venstre i Halsnæs

Genindfør Fondsregisteret

Radikale Venstre i Halsnæs fik til årets Landsmøde godkendt vores resolutionsforslag - Genindfør Fondsregisteret:

Ingen har i dag en viden om hvor mange fonde der reelt er i Danmark.

Ingen har et overblik over hvor store formuer disse fonde har at arbejde med, eller hvor mange midler der uddeles.

Ved at genindføre Fondsregisteret, som blå blok fjernede i 1991, kan vi skabe større åbenhed, indsigt og viden om såvel de erhvervsdrivende, som de almennyttige fonde.

Det vurderes at danske fonde disponerer over mere end 600 milliarder kroner.

Erhvervestyrelsen har indsigt i de Erhvervsdrivende Fonde, som der er 1.360 af. De råder over cirka 377 milliarder DKK. 40 % af fondene har ikke foretaget uddelinger i de sidste tre år, og gennemsnitligt over de 3 år er der 69 % af fondene, som enten ikke har uddelt noget, eller som kun har uddelt 0 til 500.000 kr. af de frie reserver, (Erhvervstyrelsen/Deloitte undersøgelse, marts 2017).