Folkesundhed - også i Halsnæs

Debat indæg i Frederiksborg Amts Avis den 23.10.20

Danske Regioner har for nyligt afholdt en stor konference om en mulig Folkesundhedslov i Danmark. Det var både tankevækkende og inspirerende.

I Halsnæs lider sundheden. Vi har alt for mange borgere med flere kroniske sygdomme, vi har alt for mange borgere der er overvægtige, vi har alt for mange borgere der ryger og drikker for meget. Og det værste er, at alt for mange børn og unge i vores kommune topper statistiskerne når vi taler om overvægt og alkohol/stoffer.

Sundhed handler ikke kun om behandling, det handler i lige så høj grad om forebyggelse. Vi kan undgå mange kroniske sygdomme, vi kan undgå al for tidlig død og vi kan gøre noget konkret ved vores livskvalitet. - hvis vi tager sundheden seriøst.

Radikale Venstre i Halsnæs ønsker at Folkesundhed får et markant løft. I kommunens handleplaner og forvaltning skal folkesundhed skrives ind på samme niveau som klimaet. Vi skal gentænke hvordan vi kan forebygge istedet for behandling, vi skal gentænke hvordan vi kan få mere bevægelse ind i vores kommune, vi skal gentænke hvordan vi kan give vores børn de gode vaner med motion, idræt og fællesskab. Vi skal gøre noget.

Hvis vores sundhedssystem ikke skal sande til i behandlinger, bliver vi nød til at give sundheden tilbage til borgerne. Vi skal hellere forebygge end behandle.

Der er mange tin vi kan gøre i vores kommune. Vi skal udarbejde en ny idrætspolitik, som vil gøre at mange flere vil dyrke idræt. Vi skal have flere sikre cykelstier, der automatisk vil få borgerne fra den firhjulede over på stålhesten. Vi skal få vores borgere ud og vandre, løbe, svømme og lege. Og det fineste af det hele er, at vi har en kommune med fantastisk natur, der nærmest indbyder til aktiviteter.

Så kære Byråd - Folkesundhed skal helt i top i vores prioriteringer. Radikale Venstre har et helt katalog af forslag. Så lad os sammen skabe en kommune i bevægelse - i den rigtige retning.