Radikale Venstre i Halsnæs

Flere penge = mere velfærd

Klippet fra Frederiksborg Amts Avis, 29/9 - skrevet af Morten Lorenzen, spidskandidat for Radikale Venstre i Halsnæs.

Borgmesteren mener, at Radikale Venstre blæser varm luft ind i valgkampen. Overalt hvor diskussionen falder på velfærd, mødes vi med den opgivende tale "vi har jo ikke råd….". "Vi kan ikke give mere på eet område, uden at andre får skåret på deres område" og "Serviceloftet sætter en grænse for, hvad vi kan tilbyde borgerne”. Det er givetvis korrekt, men er det rigtigt ? Selvfølgelig har vi råd, det er ganske enkelt et spørgsmål om prioriteringer og vilje.

Vores ønske er ganske enkelt, at byrådet bekræfter at vi har store udfordringer med indsatsen overfor vores børn. Og at man lover forældre og medarbejdere, at kommende midler øremærkes til børne området, til flere varme, kompetente og engagerede hænder i vores daginstitutioner.

Hvis vi øger vores indtægter i kommunen, bl.a fordi det går bedre og bedre i Danmark - skal vi så ikke kunne yde bedre velfærd. Selvfølgelig skal vi det. Og det er jo præcist politikernes rolle at få det til at ske. Enten ved at fortolke lovgivningen, så det kan ske, eller ved at få Christiansborg og Kommunernes Landsforening til at se nøgternt på hvad deres love og aftaler begrænser.

Som borger skal man vide, hvad politikerne kæmper for - ikke kun i byrådet, men i ligeså høj grad i deres politiske bagland på Christiansborg og i Kommunernes Landsforening. For flere penge SKAL give mere velfærd. Det er et politisk løfte som Radikale Venstre vil knokle for.