Radikale Venstre i Halsnæs

Det er sin sag at blive hørt og få hjælp

Debat indlæg i Frederiksborg Amts Avis den 11.01.21 af Jesper Kirkebye Andesen - spidskandidat for Radikale Venstre i Halsnæs.

Med ordene “Det er svært at være græsrod, hvis ikke gartneren mener man skal gro og giver betingelserne for det!” indledes et oplæg til samarbejde om udvikling af Ølsted.

Og jeg kan godt som lokalpolitikker, der ikke sidder i byrådet, forstå borgerforeningen/lokalrådets frustration over mangel på handlekraft fra politisk side her i Ølsted. Det er nemlig sin sag at blive hørt og få hjælp, flere har forsøgt sig i årernes løb, men uden afgørende succes. Og det et er ikke fordi der mangler ideer eller emner til udvikling af Ølsted.

Jeg har boet i Ølsted i 15 år og der har været et par repræsentanter i byrådet, bosiddende lige omkring Ølsted. Men af en eller anden finurlig grund er der ikke rigtig landet en holdbar aftale med kommunen om Ølsteds udvikling.

Hvad der ligger til grund for det, skal jeg ikke kloge mig på. Men hvis det handler om partilinje og stemmer og man i den kontekst holder igen med at stå fast på de mindre lokalområders mulighed for udvikling, bliver jeg trist.  Der er rigtig mange frivillige kræfter der knokler i foreningslivet og i lokalrådet, tænk over det når der er valg til kommunalbestyrelsen her i efteråret.

Jeg vil nævne et par ting der ligger mig og Radikale Venstre i Halsnæs meget på sinde.

Der bør etableres en fremadrettet plan for alle lokalråd i kommunen, der sikre en hjælpende hånd til at udvikle lokalområderne, ikke bare i nuet, men en holdbar plan som også indeholder øremærket økonomi.

Borgerinddragelse bør være en forankret del af demokratiet. Det er jo ude blandt de borgerne, de frivillige og valgte i de forskellige bestyrelser de har pulsen på hvad der skal til for at Ølsted kan udvikle sig. Vi vil gerne blive ved med at være et attraktivt sted at flytte til og være aktiv i.

Det er vigtigt, at vi har en strategi for lokalsamfundet. Så kan vi lave langsigtede og holdbare planer med økonomi i. Og vi kan gøre en ordentlig indsats for idrætten generelt (ØIF), sikre bedre faciliteter og yde støtte til at unge fra ressourcesvage familier, så de kan gå til idræt.

Ølsted grusgrav og bakker trækker mange mennesker i alle aldre. De kan ikke lave med usikkerheden omkring vedligehold af faciliteter og drift af toilet. Økonomisk blæser det i vinden. Der skal en aftale til, så udviklingen kan fortsætte.

En strategi og handleplan skal også indeholde bud på Infrastrukturen, veje og stier, udbygning og general forskønnelse, et borgerhus, et mødested og måske cafe for alle aldre, et sted at gå hen og bare mødes. Der er nok at tage fat på. Radikale Venstre i Halsnæs er klar til at gøre en indsats.

Jesper Kirkebye Andersen

Ølsted