Debat møde om skolerne i | Halsnæs Radikale Venstre

Debat møde om skolerne i Halsnæs Rådhussalen
Frederiksværk

03. september

Debat møde om skolerne i

Kære partiforening

Vi vil gerne invitere en af jeres byrådskandidater, med særlig interesse for skoleområdet, til at deltage i en paneldebat op til kommunalvalget. Debataftenen afholdes d. 25. oktober 2017 kl. 19-21 i Rådhussalen Frederiksværk.

Temaet for debataftenen ser således ud:

I Danmark er der stor frihed og mange muligheder for den enkelte. Vi har en lang og god tradition for, at forældre kan vælge en friskole til deres børn ud fra særlige pædagogiske ideer og værdier. Men bør sådanne valg ikke altid være tilvalg – fremfor fravalg af den lokale folkeskole?

De seneste år har den lokale folkeskole været centrum for en række forandringer: Strukturændringer med skolenedlæggelser/sammenlægninger, besparelser og en folkeskolereform. Det har påvirket afvandringen fra folkeskolen. Elevfordelingen fra folkeskoler til privatskoler er steget fra 5,7 % i 2007 til nu ca. 20,7 %. Hvor længe kan man stadigt tale om fællesskabets folkeskole?

Politikkerne i Halsnæs har taget et vigtigt første skridt med skoleforliget for at genoprette opbakningen til folkeskolen! Men hvad skal der gøres politisk i den nye valgperiode? Det vil I få mulighed for at høre de lokale kandidater til kommunalvalget svare på 25. oktober 2017 kl. 19-21 i Rådhussalen Frederiksværk.

Aftenens program:

19.00-19.10 Velkomst ved arrangørerne (Skolebestyrelserne i Halsnæs, Folkekirkens skoletjeneste, Frederiksværk Provsti, BUPL – Nordsjælland og Danmarks Lærerforening – Halsnæs Lærerkreds).

19.10-19.15 Ordstyrer Jacob Fuglsang (Uddannelsesredaktør på Politiken) redegør for debattens spilleregler.

19.15-20.00 Byrådskandidaterne svarer på, hvordan vi sikrer opbakningen til den lokale folkeskole(5. minutter pr. kandidat).

20.00-20.15 Kaffepause

20.15-21.00 Spørgsmål fra salen.

Vi vil gerne have en tilbagemelding fra jer, om I ønsker at deltage, og i så fald hvilken kandidat I vil sende, gerne så hurtigst som muligt og senest den 11. oktober af hensyn til planlægningen.

Med Venlig hilsen

Skolebestyrelserne i Halsnæs, Folkekirkens skoletjeneste – Frederiksværk Provsti, BUPL – Nordsjælland og Danmarks Lærerforening – Halsnæs Lærerkreds.