De Maritime Uddannelser skal da til Hundested

De Maritime Uddannelser skal da til Hundested.

Rygterne går på, at de Maritime Uddannelser er på vej fra Hillerød til Helsingør, men der er da et alternativ. Få steder er der et så aktivt havnemiljø som i Hundested og det vil være et optimalt sted at få uddannelserne placeret, både for de unge, men også for Halsnæs Kommune som i den grad mangler ungdoms-uddannelses muligheder.

Radikale Venstre i Halsnæs har over flere omgange foreslået, at de maritime uddannelser, bådebygger- og sejlmager uddannelserne flyttes til vandkantsområdet og gerne til Hundested Havn. Erhvervskolen har været imod dette, da der er behov for fællesundervisning i en række fag, men det kan idag klares fint med fjernundervisning.

Der skal tydeligvis arbejdes hurtigt, hvis Halsnæs Kommune skal lægge billet ind på at få uddannelserne til Hundested. Men med en meget aktiv havnedirektør og en progressiv borgmester, bør det være muligt at få en dialog igang med Erhvervskolen i Hillerød.

Morten Lorenzen, Formand Radikale Venstre i Halsnæs og bestyrelsesmedlem på Frederiksværk Gymnasiun og HF.